Pappojen kesämatkoja

Maanantai 26.2.2024 - Varapuheenjohtaja Puili

Seuran perustamisesta lähtien oli selvää, että kun vanhat jalka-ja käsi-palloilijat olivat seuraa perustamassa, niin urheilun pitää kuulua toimintaan jollain lailla. Näin myös alkuun toimittiin ja ensimmäisen kymmenen vuotta jalkapallo-ottelut kesäretkillä oli aina mukana retkiohjelmassa. 2017 teimme ensimmäisen kesäretken ilman jalkapallo-ottelua ja se sai niin hyvän vastaanoton, että olemme niitäkin sen jälkeen jatkaneet. 2020 tuli meille kaikille matkakumppaniksi tauti nimeltä Korona, joka hieman hiljensi matkailumahdollisuuksiamme, mutta tällä hetkellä meillä on taas matkailun suhteen täysi rähinä päällä.

Olen kerännyt tähän listan Pappojen toteuttamista kotimaan kesäretkistä.

2007 Valkeakoski

Ensimmäinen kesäretki tehtiin Valkeakoskelle, johon otti osaa 31 innokasta seuran jäsentä. Ennen peliä kävimme Suomen jalkapallo-museossa ja sitten katsomaan Haka-TPS veikkausliigan ottelua.

2008 Espoo

Toisen retken toteutimme Espooseen Tammelan kautta, sillä moni meistä oli aikoinaan käynyt juniorina jalkapalloleirillä Eerikkilän Urheiluopistolla. Kävimme siellä menomatkalla syömässä ja toteamassa, kuinka hurjasti Opisto oli laajentunut. Ruuan jälkeen laitoimme bussin nokan kohti Espoota ja katsoimme ottelun Honka-TPS.  (mukana 48 jäsentä)

2009 Lahti

Kolmannen retken toteutimme siten, että lähdimme aamusta retkelle tutustumaan aluksi Vierumäen Urheiluopistoon. Riihimäen Kauppaopistossa opiskellut luokkakaverini, Olympiavoittaja Pekka Vasala, otti 61 osanottajan ryhmämme vastaan ja esitteli koko valtavan alueen meille päivän aikana. Kotimatkalla kävimme katsomassa Lahdessa Jalkapallo-ottelun FC Lahti-Jaro.

2010 Helsinki

Kaunis kesäpäivä suosi 44 retkeläistä, kun aamupäivällä lähdimme Helsingin Kauppatorin rannasta lautalla tutustuma Suomenlinnaan. Siellä myös pidimme ruokapaussin yhteisruokailun muodossa. Ennen peliä kävimme Stadionin kupeessa Suomen Urheilumuseossa ja lopuksi oli ohjelmassa HJK-Jaro viereisellä stadionilla.

2011 Turku

Turun Lokomossa oli Jalkapalloaiheinen näyttely, jota kävimme katsomassa ja sitten syömässä. Illan otteluna oli lopuksi TPS-Inter ja mukana oli 22 jäsentä.

2012 Myllykoski

32 papan voimin kävimme ensin Kotkassa ja siellä Vellamo meri-museossa, jossa myös ruokailimme. Satamassa kävimme vielä kahvilla (kaljalla) ja sitten Myllykoskelle katsomaan MyPa-JJK matsia.

2013 Jyväskylä

Keski-Suomeen lähdimme poikkeavaa reittiä, sillä kävimme ensin Vääksyn kanavalla aamukahvilla. Sieltä matka jatkui kaunista  Pulkkilanharjua pitkin Sysmään ja sieltä Hartolan kautta Jyväskylään. Ruokailun jälkeen siirryimme Harjun kentälle seuraamaan JJK-VPS ottelua. (38 osanottajaa)

2014 Lahti

Pajulahden Urheiluopisto oli 33 matkalaisen kohteena tällä kesäretkellä. Kuulimme opiston esittelyn, pelasimme mini-golfia ja ruokailimme opistolla ja kotimatkalla katsoimme FC Lahti-SJK pelin.

2015 Helsinki

Monelle meistä tuli yllätyksenä, kuinka kaunista voi olla 20 km säteellä Helsingin keskustasta. Tämän näimme, kun automme kaarsi Solvallan Urheiluopiston pihaan Espoon Nuuksiossa. Lyhyt luonto-retki maastossa ja näkymät luontokeskus Tapion ruokalasta vahvisti asiaa. Illansuussa oli sitten HIFK-JARO ottelun vuoro. (28 mukana)

2016 Tampere

Menomatkalla kävimme tutustumassa Kangasalalla automuseoon ja siellä myös ruokailimme. Sieltä siirryimme Tammelan stadionille seuraamaan Ilves- VPS ottelua.  (34 Mukana)

2017 Turun saaristo retki

(Kustavi-Iniö-Houtskär-Korppoo-Nauvo-Parainen)

Piirosen Bussi lähti tälle retkelle 10.6. klo 5:30 Kolmiopuistosta 48 innokasta matkalaista kyydissään. Ensimmäiset pikaiset aamukahvit  Forssassa ja matkaa jatkettiin Raision keskustaan, jossa kyytiimme hyppäsi päivän oppaamme Saaristo Toursilta.

Kaitaisten pitkän sillan jälkeen olimme Kustavin Savipajalla virallisilla aamukahveilla suolaisen kahvileivän kimpussa.

Täältä matkamme jatkui saaristoaluksia ja losseja käyttäen ensin Iniön saarelle ja nopean kiertoajelun suoritettuamme siirryimme seuraavalla laivalla Houtskärin saarelle ja sen vierasvenesatamaan syömään maukkaan Lohiaterian.

Ruokapaikan vieressä tutustuimme Kotiseutu ja Venemuseoon oppaan johdolla ja aivan näiden vieressä sijainneeseen kirkkoon omin päin.

Jälleen uusi laiva vei meidät lähelle Korppoon kylää, johon sitten tutustuimme ennen kuin matka jatkui Nauvon kautta lähelle Paraisten kaupunkia, jossa joimme iltapäiväkahvit kauniissa kesäkahvilassa. Pieni kierros Paraisilla ja oppaan jättö sen Linja-autoasemalle ja loppumatka omin voimin Riihimäelle, johon saavuimme noin klo 21.00.

Nähtiin todella kauniissa säässä kappale kauneinta Suomea, monta lauttaa ja lossia ja mikä parasta, niin kaikki olivat retkeen todella tyytyväisiä.

2017 Ruskaretki Kuusamoon

27.8. Klo 6.00 Aintilan Kari heitti ykkösen silmään ja niin Bussimatka kohti Kuusamoa saattoi alkaa. Lähes 800 km oli edessä, mutta kahvitauko Vehmersalmella, Lounas Lapinlahdella, Matin ja Liisan asemalla ja iltapäivä kahvit Paltamon Kontionmäellä ja tämän lisäksi taukoja tarpeen mukaan. Loppumatkasta kauniissa säässä ihailimme taideteosta nimeltään ”Hiljainen kansa” ja sittenhän se Kuusamo ja vihdoin Ruka SkiChalets sai matkalaisensa majoittumaan kolmeksi päiväksi viihtyisiin tiloihinsa.

Maanantaina tutustuttiin Oulangan retkeilykeskukseen ja nähtiin Kiutakönkäänkaunis koski, paistettiin makkaraa ja reippailtiin luonnonpuiston poluilla. Illalla syötiin porukalla perinteiset Poron-käristykset Ravintola Kaltiokummussa.

Tiistaina käytiin Posiolla Pentikin mäellä, syötiin Lohikeitot Lomakylä Himmerkissä, patikoitiin Riisitunturilla ja Käytiin Korpihillassa kahvilla. Keskiviikkona aurinko paistoi ja niinpä oli hienoa lähteä Oulankaan ja pienelle (12 km) Karhunkierrokselle. Hienot maisemat lumosivat porukan ja kun vielä 3 lajin ruokailu tarjosi pohjoisen makunautintoja yllin kyllin, niin voiko sitä oikein muuta toivoa.

Oulun ja Jyväskylän kautta välillä Vaskikellossa Lihapullat muusilla syöden Torstai-illansuussa bussimme Kolmiopuistoon kurvasi.

Tauko Kiutakönkään makkaranpaistopaikalla. ja
12 km takana. (21 mukana)

2018 Mysteerimatka Örön saarelle

Kukaan ei tiennyt, mihin tämä matka tulisi menemään, mutta
se ei Pappoja ja Ladyja mitenkään pelottanut, sillä matkalle
ilmoittautui 53 henkilöä eli aivan täysi kattaus.

Bussilla päästiin Kemiön saaren päähän, Kasnäsiin, josta pienlaiva vei meidät Örönentiselle varuskuntasaarelle. Saari oli tullut turisti-käyttöön joitakin vuosia aikaisemmin, joten järjestävä seura uskoi, että täällä ei ole käynyt kukaan. Totuus oli toinen, sillä kaksi joukostamme oli armeija-aikanaan siellä käynyt.

Kaunis saari, jossa oli harvinaisia kasveja, vanhoja linnoituksia ja isoja tykkejä ja hieno vierasvenesatama.

Ainoa miinus oli saaren ainoan ruokapaikan ruokien loppuminen kesken, mutta muita tuotteita valmistamalla siitäkin jotenkin selvittiin. Taalintehdaskin nähtiin, ennen kuin bussi lähti kotimatkalle.

2019 SSS-matka Itä-Suomeen

Tällä matkalla tutustuimme Salpalinja-museoon Miehikkälässä, presidenttimme Svinhufvudin hautaan Taavetissa ja kotitaloon Kotkanniemessä ja lopuksi ajelimme Särää syömään Lemille. (36 mukana)

2019 Kievarin Kirnu ja Pilkkikisat

Tämä uskomaton paikka sijaitsee Portaassa, Tammelassa. Puran pariskunta on tehnyt melkoisen elämäntyön toteutettuaan kosken rannalle 10-15 rakennuksen kompleksin saunoineen kaikkineen.

Takan eteen oli tehty 4-5 reikää kosken päälle, joten isäntä Jorman kanssa oli sovittu, että täällä voidaan järjestää kalakilpailut.

Emännän loihtiman ruokailun ja Forsmanin Janin hienon laulu tuokion jälkeen sitten toteutettiin Maailman ensimmäiset sisä-pilkkikisat, mutta saalista ei tällä kertaa saanut kukaan. Yritystä kumminkin riitti ja hauskaa oli.

(44 mukana)

2020 KKK-matka

Kymenlaaksoon Repoveden Kansallispuistossa kuntoilimme ja paistoimme makkaraa, sieltä siirryimme kulttuurin pariin ja katsomaan Unesco perintökohdettamme, Verlan museota. Lopuksi tyydytimme Voikkaalla, Kymen Huvilassa, kulinaariset nautintomme.

(29 mukana)

2021 Valkeakoski Haka-Oulu

(32 mukana)

2022 Seilin saareen tutustuminen

Piirosen bussilla Forssan autokeitaalle aamukahville, sieltä Naantalin kauttaRymättylän editse Hangan satamaan. Bussi parkkiin ja laivaan, joka vei pappaporukan Seilin saarelle.

Oppaiden johdolla kierreltiin saaren nähtävyyksiä katsomassa ja saimme kuulla sen synkästä historiasta spitaalisten sairaalana ja sitten mielisairaalana. Vuodesta 1964 Seilin saarella on toiminut Saaristomeren tutkimuslaitos.

Sitten laiva tuli meidät noutamaan Seilin laiturista takaisin Hankaan, josta bussilla jatkoimme Rymättylään ruokailemaan. Ravintola Pohjakulma oli ravintolan nimi ja se oli alun perin vuonna 1904 rakennettu kouluksi, mutta muutettu 1980 ravintolakäyttöön.

Olimme tilanneet sieltä Saaristolaispöydän ja kaikkien mielestä ruoka monipuolisuudessaan oli fantastisen hyvää. Samalla pystyi Ravintolan tuotteita ostamaan kotiin viemisiksi, esimerkiksi leipää.

Lopuksi Naantaliin kaljalle hetkeksi ja sitten Riihimäelle.

(51 mukana)

2022 Valkeakoski Haka- HJK

(36 mukana)

2023 Kummakivi ja Patsaspuisto

Oli saatu vihiä, että Ruokolahden rajamailla on todella kummallinen kivi ja pitihän sitä lähteä katsomaan 30 papan voimin. Täytyy sanoa, että olihan se melkoinen näky , kun se vajaan kilometrin polkukävelyn jälkeen eteen tupsahti. Ruokolahden leijona nähtiin myös tällä reissulla ja ite-taiteilija Veijo Rönkkösen 560 patsasta käsittävä Patsaspuisto Parikkalassa. Imatran Valtiohotelli oli monelle uusi nähtävyys ja illansuussa ajoimme Lemin Kippurasarveen Särän syöntiin. Vatsat lammasta täyteen palattiin retkeltä kotiin.